lördag 28 april 2007

När undervisningen går som en dans

"Tuve, kan du inte dansa för oss"? är ett citat som lösryckt ur sitt sammanhang knappast ens kan få en nyfiken själ att läsa vidare. Då bör man betänka att jag är man, 54 år, lärare i naturvetenskap och teknik på högstadiet och undervisar i en nedsliten fyrkantig brun fängelselik tegelbyggnad byggd 1969 belägen i utkanten av Nyköping.
Som ett levande fossil framsprungen ur den proggiga musikrörelsen på 70-talet har jag behållit förmågan till spontanitet och frisk galenskap och självklart blir gubben smickrad när eleverna ber mig om att dansa till musiken av Cascada eller New York Dolls.
Så med hemmabioanläggning på max och mobilkamerorna påslagna tar jag risken att glädja mig själv och roa den unga publiken. Succé efter ca 2 -3 minuters intensivt improviserad svettig performance = applåder.
Hämtad från http://www.acdfa.com/main/showadjudicators.asp?acdfaEventID=68

Självklart är jag säkert plågsamt tråkig emellanåt då jag kan hålla klassiska 40 - 50 minuters föreläsningar m h a filmclips, internetanimationer och elektronisk whiteboard. Alla uppskattar inte liveframförd populärvetenskap hur upp-pimpad den än må vara.
En hormontung ungdom må vara oberörd inför lättsam didaktisk sakkunskap, men att beskåda
en vuxen i tjänsten hänge sig totalt åt fet rock´n roll har än en så länge bara resulterat i pigga, glada och trevliga elever.
För att få en liten aning om hur jag dansar kolla in sajten!




"Homo ludens" (forever) Om kulturens upprinnelse i lek (1938). Johan Huizinga

Inga kommentarer: